- Varför är verklighetsanknytning viktigt inom SO-ämena och i vilken utsträckning?
- Kan man använda sig av verklighetsanknytning i undervisningen och på vilket sätt?
På mötet med min handledare igår tyckte han att jag ska försöka kontakta alla skolor här i Växjö, men gör jag det lär jag kontakta alla skolor i Norrköping också. Visst jag kör ingen analys på platserna, men det är lika bra i sånt fall. Då får jag ju garanterat ihop den mängden jag behöver i alla fall. Det känns som att mitt tillvägagångssätt att bara köra enkät med lärare och inte klasser inte är helt vanligt. Men jag vet inte det kanske bara är jag som inbillar mig. Utan att ge vilka svara alternativ lärarna har (det är de där klassiska graderingsalternativen, ja och nej och egna motiveringar typ) så kommer de frågor jag har med här:
- Vad är verklighetsanknytning i undervisningen för dig?
- Hur viktigt anser du att verklighetsanknytning i undervisningen är?
(Motivera gärna ditt svar) - Hur viktig är verklighetsanknytning i dessa ämnen?
(Geografi, Historia, Religion, Samhällskunskap) - Vilka risker anser du att det finns med verklighetsanknuten undervisning?
- I vilken utsträckning anser du att du verklighetsanknyter din undervisning?
- På vilka sätt verklighetsanknyter du din undervisning?
- Kan du ge ett konkret exempel på hur du verklighetsanknyter inom:
(Geografi, Historia, Religion, Samhällskunskap) - Hur upplever du att eleverna genom verklighetsanknuten undervisning får:
(Motivation, förståelse, delaktighet, intresse, förtrogenhet, inlärningsförmåga) - Hur anser du att Lgr11 behandlar verklighetsanknytning i undervisningen?
- Har du något mer du vill säga om verklighetsanknytning inom SO-ämnena kan du skriva det här.
Det var alla frågor de får svara på, det inom parenteser är svarsalternativ för att förklara frågorna mer. Nästa steg är att fixa så att jag inte behöver stressa med att lämna tillbaka litteraturen jag lånat för examensarbetet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar