måndag 7 november 2011

Examensarbetet har rullat igång

Det var ett tag jag skrivit och nu kommer det nog handla en del om examensarbetet och Norrköping då det är det som gäller mest resterade termin och efter terminen flyttar jag ju till Norrköping dessutom. Det är lite nervöst eftersom man inte riktigt vet vad som väntar och sånt är ju alltid lite intressant om man säger så.

Examensarbetet har som sagt kickat igång. Jag har haft ett möte med min handledare där han hjälpte mig genom att diskutera med mig så att har fick tips på hur jag ska göra min frågeställning problematiserade och hur jag kan göra enkäten smidigare. Dessutom fick jag vet hur många lärare jag måste få tag på som minst. Vid det laget hade jag 4 av minst 20 lärare, men nu tror jag nog jag kommer upp i över 20 som det verkar så vidare de jag talat med inte backar ur. redan på tisdag nästa vecka ska jag ut till en skola i Norrköping och lämna ut 4-12 enkäter och det är ju definitivt en bra start.

Andra skolor har ställt upp mot att de får gott om tid till att svara på enkäten vilket jag ju ger dem. De har ju mycket på gång nu med bedömning, pedagogiska planeringar, IUP:er, andra dokumentationer, föräldramöten, utvecklingssamtal och notera att allt det där är utöver deras dagliga undervisning. Vissa lärare ser under perioderna som allt det här är helt slutkörda ut.

En annan rektor har bett mig mejla enkäten till henne så skulle jag få några svar på enkäten. Denna skola kunde dessutom alla lärare för årskurserna 1-6 svara också eftersom de undervisar inom de ämnena. Om alla har det i sin lärarlegitimation vet jag dock inte, men det är ju inget krav för skolorna förrän 2015 och jag är intresserad av de som undervisar i ämnena i klasserna så.

Men nu ska jag se till att laga lite mat innan jag sätter mig och börjar fila ännu mer på frågeställningen, syfte, m.m., imorgon blir det att kolla i litet litteratur och börja på bakgrunden. Och för er som är intresserade av vad jag faktiskt skriver om: Jag skriver om verklighetsanknytning inom SO-ämnena.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar