onsdag 9 december 2009

Det vidgade textbegreppet och film i skolan

Jag kom till skolan med inställningen att det skulle bli tråkigt och fick en bra och intressant föreläsning som tog upp flera bra aspekter kring film och media i skolan.

Det som det blev mest diskussion kring var mediepaniken/moralpanik. Läraren tog upp det här om hur speciellt lärare, läkare och präster inte riktigt gillar det vidgade textbegreppet. För er som inte vet vad det vidgade textbegreppet är:

Vidgat textbegrepp är föreställningen att allt vi använder i kommunikation är text. Film och mössor kan till exempel vara en text.

Föreläsaren som är forskare inom filmvetenskap tog upp såväl för- och nackdelar med film i skolundervisningen och en hel del av detta uppkom vid mediepaniken som var. Saker bland annat kom upp var:

- Praktiska problem som att det används som belöning och kräver mer av läraren.
- Emotionellt engagerande Direkt och sinnligt
- Multimodal (text, bild, skådespeleri, ljud, musik)
- Avtrubbning, allt medievåld gör oss mindre känsliga, kanske även för verklig våld anses det.
- Man kan känna spänning, glädje, värme.
-Imitation och aggressivitet: forskning visar att språk kan förändras och att vis aggressivitet kan vara precis efter man t.ex. spelat tv-spel. Men det handlar om att barnen är uppspelta och är inte allvarlig aggressivitet. Dessutom är inte forskningen helt överens. Barn kan också leka att de är hjältar såsom batman.
- Passivisering - frågan om färdiga bilder. Vissa anser att film inte kräver lika mycket som läsning.

Jag anser själv att film kan kräva precis lika mycket som en bok och även mer. Allt beror på vad det är för film och bok som jämförs. Dessutom tycker jag att vi människor ska sluta försöka lägga skulden på film, tv och även musik för den delen när det händer saker som skolmassakrar och allt annat. Det är så mycket annat som påverkar barnen också. Man gör inte sånt bara för att man sett eller hört något utan det ligger alltid något större bakom även om samhället oftast inte vill ta ansvaret för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar