söndag 14 juni 2009

Religiös aga?!

Jag såg ett program i förmiddags. I detta program dokumenterades två kristna familjer i Storbritannien som tog det hela ett steg längre. Bland annat agade de sina barn för det står i bibeln. Det är skandal att göra något sånt och sedan säga att det är så Gud vill att man ska uppfostra sina barn. De sa dessutom att det inte var samma sak som att slå, att man inte skulle aga när man var arg och att man skulle aga men utan att det blev blåmärken.

En man och hans dotter tillverkar speciella spatlar att aga barn med som det står: Använd inte när du är arg. Den här mannen hade dessutom tydligen från gud fått veta hur många slag man skulle få beroende på vad man gjort,vilket var mellan 1-5 slag. Han beskrev till och med hur man skulle göra för att smärtan skulle bli värre under agan!

Det här är skandal. Jag har inget emot religion i sig, men när den används för att ursäkta någon form av våld (vilket är vanligt inom de flesta religioner) så går man för långt.

2 kommentarer:

  1. Det är rätt sjukt. Och just sista meningen så uttrycker du tankar även jag tänker.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag har sett den här dokumentären, det känns i alla fall igen det du skriver om. Det är inte bara sjukt att de håller på på det viset som de gör, det är dessutom sjukt att ingen tycks göra någonting för att stoppa dem. Bara för att det handlar om religion så är det tydligen okej att bete sig som ett rövhål emot allt och alla verkar det som. Som före detta kristen kan jag bara meddela att det inte är okej att slå sina barn, det står ingenstans i Bibeln om att man ska plikta sina barn efter den typen av uppfostran. Men folk är rätt bra på att tolka den boken lite som de vill är det värsta.....

    Jag funderar ofta över hur vissa människor är funtade i skallen när jag hör om sånt här, för mig är det obegripligt att slå ett barn, vad det än må ha gjort, det är bara fel! Som far till en dotter har jag svårigheter att ens höja min röst när hon gör någonting hon inte borde. Men tyvärr är det någonting man måste göra ibland men jag tycker inte om det. Men va fan, slå sina barn.... det är bara så himla fel!

    SvaraRadera