torsdag 11 mars 2010

Ordmissbruk

En vän jag diskuterade med fick mig precis att tänka på hur mycket vi egentligen missbrukar ord i dagens samhälle, såväl negativa som positiva.

Exempel på ord som många missbrukas är: Älskar/Hatar. Något som ska beskriva känslor man har inför någon eller något, starka kärlek inte vad man tycker om en väska, mobil etc. Jag erkänner att jag själv använt de orden i såna sammanhang, men jag försöker använda ord som gillar/ogillar så gott jag kan.

Men även ord som terrorist, Damp, CP, olika könsord, Svenne, Blatte osv missbrukas. De två sistnämnda orden t.ex. har inte alltid haft en negativ betydelse, vilket en lärare tog upp på ett seminarium när jag hade en kurs i svenska. Svenne t.ex. var ett sätt att klassa medelsvensson (om jag minns rätt) inte att för att håna någon för att denne är svensk, liknande gäller för ordet Blatte även om jag inte är säker där heller.

Något värt att tänka på egentligen, men nu ska jag i alla fall sova.

1 kommentar:

  1. Jag tycker inte det går att "missbruka" ett ord, språket är fritt. Det måste vara fritt.

    SvaraRadera