söndag 6 februari 2011

Honungscones med russin

Jag gjorde ett av brödbaken i bröduppgiften jag har i hemkunskapen. Det blev scones med honung och russin. De blev goda men mäktiga, orkade typ en och att börja på en andra sen var jag proppmätt. Men det var min frukost, en frukost jag kommer att göra fler gånger, dock med mer honung då tror jag... Såhär såg de ut typ även om jag hade in dem i ugnen en liten stund till sen för att de inte skulle hinna svalna för mycket tills min väninna/försökskanin kom.




Jag skriver med receptet också ifall någon blev nyfiken och vart jag fått tag i det.




Honungsscones med russin

Receptet är för 4 personer. Ingredienser:

  • 3 dl mjölk

  • 75 gram smör

  • 1 dl havregryn

  • 7 dl vetemjöl

  • ½ dl honung

  • 1 dl russin

  • 1 tsk kardemumma

  • 4 tsk bakpulver

  • 1 tsk salt

Gör så här:

Blanda alla torrvaror i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa. Tillsätt russin och honung.

Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, sluta när du kan kan forma till en deg. Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 15 centimeter i diameter.

Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel.

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade och varma!

Taget från: http://www.scones.se/honungsscones-med-russin-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar