lördag 17 april 2010

Slätthög och Växjö

Dagen har varit mycket trevlig även om den innehöll litet stress. Jag såg fel på busstidtabellen och fick mer eller mindre springa till stationen för att hinna med bussen till Alvesta. När jag väl satt på bussen som jag hann med med någon minut tillgodo så kändes benen som gummi och bröstkorgen protesterade lite över ansträngningen. Med andra ord: Bättra på min kondis!

Väl i Alvesta blev jag hämtad av min väninna som hyr ett mysigt hus med sin man i Slätthög. Det blev en riktigt god middag (älgstek och hasselbackspotatis). Deras hund var väldigt förtjust i mig och mer eller mindre knuffade mig om jag slutade klappa.

Jag fick även träffa hästarna och klappade då den stora hästen (vars huvud nog var som tre av mitt), den lilla vågade jag inte på grund av elstängslet, ville inte råka få en stöt (och ni som känner mig kan nog förstå det, då jag lyckas med det mesta i såna vägar).

Jag fick även komma in och se kossorna och deras kalvar. När jag frågade om det fanns någon som inte skulle bitas så man kunde klappa den så fick jag veta att det skulle vara tjuren. Så jag klappade i alla fall tjuren med viss tveksamhet ändå.

När vi sedan väntade på bussen i Moheda (hem till Växjö igen) kom vi fram till att det traditionella könsmönstret finns hos oss litet när det kommer till slakt. För båda skulle nog ha fått gå hungriga i "Farmen" när de bara får äta det de slaktar, för vi äter gärna köttet men skulle nog inte palla att flå djuret och så. (För min del handlar det inte om principer eller dylikt utan för att jag nog helt enkelt är för feg eller något).

På kvällen umgicks jag med några polare här i Växjö och det var lika trevligt det. :) Blev som vanligt mycket skratt och skämt med dem. Pannkakorna var dessutom mycket goda, så det var ett extra plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar