tisdag 9 februari 2010

Religiös slutenhet

Det är rätt intressant när man iakttar sin omgivning ibland. I kursen jag läser har jag redan nämnt att det finns två olika grupper, men det finns också olika öppna personer. Det finns de som verkligen vill vidhålla traditioner som skolavslutning, luciatåg med mera och andra som tar lättare på det. Men man blir rätt less när man flera lektioner får höra hur det är "vår" rätt som kristna att ha dessa traditioner i skolan och att ju nästan vore en "synd" att ta bort dem.

Jag bör kanske säga att jag inte är religiös, men även om jag inte är det så anser jag att precis som inom allt annat måste man acceptera andras sätt att leva och utveckla. Om jag vore kristen, muslim eller dylikt hade jag ändå inte haft rätten att hålla traditioner som är kopplade till religionen bara för att "vi ju är kristna/muslimer", för vi kan t.ex. inte säga att barnen är något, de är för små och lätt påverkade för att kunna få en stämpel i pannan om vad de är.

Men då kommer vi ju till det där att det är svårare att hantera sånt som inte har en fast stämpel. Ju flera stämplar en person har, desto mer vet vi om hur vi ska bemöta den personen. Men får personen fel stämpel kan ju allt bli fel istället.

Kort sagt tycker jag att vi ska tro och tycka vad vi vill men inte säga att andra automatisk är som oss eller ska bli det. Samhället utvecklas och vi måste utvecklas med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar