tisdag 13 oktober 2009

Vart är pedagogiken?

Jag har kommit att tänka på något intressant idag. Denna obligatoriska specialiseringen behandlar elevers läs- och skrivutveckling en hel del. Den tar upp sådant som språklig medvetenhet osv. Denna kurs på 30 hp delar poängen med matematiken. Den ger ändå så mycket mer än inriktningskursen gjorde.

Svenskinriktningen på 30 hp jag läste tog upp, språkets byggstenar (grammatik), barnlitteratur, lite svenska som andra språk. Vad den missade mycket av var läs- och skrivinlärnings strategier. Visst vi fick LTG nämnt för oss. Men vi gick inte alls in så djupt på hur vi ska lära ut till barnen. Istället var det viktigt att vi lärde oss grammatiken och då ändå ner till andra gradens bisatser. Något som inte alla sjätteklassare lär sig. Visst grammatik är bra att kunna men...

...det jag efterlyser i nästan alla kurser på detta universitet är ökad pedagogisk inriktning. Vi är här för att bli lärare, för att kunna lära ut. Vi är inte här för att bli språkforskare, historiker osv. Pedagogiken har alldeles för liten del i kurserna (förutom denna), till och med vissa lärare har sagt det. Det är rätt illa när de själva säger det till och med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar